אנדומטריוזיס הינה מחלה גינקולוגית ממנה סובלות כ- 10% מהנשים בגיל הפריון. זהו מצב בו רקמה שמקורה ברירית הרחם (אנדומטריום) מופיעה מחוץ לרחם ונמצאת על איברים אחרים, לרוב בחלל האגן. אותם תאי רירית חיצוניים מגיבים כמו רירית הרחם עצמה. הם מתעבים ומשגשגים בתחילת החודש, ונושרים ומדממים בזמן הווסת. מכיוון שלדימום אין דרך לצאת מן הגוף, מתפתחת תגובה דלקתית שיוצרת כאבים עזים בזמן הווסת, כמו גם תופעות אופייניות נוספות, ביניהן כאבים בעת קיום יחסי מין, כאבי אגן ממושכים ואף אי פריון.

פעמים רבות לוקח זמן עד שהאישה מאובחנת כסובלת מאנדומטריוזיס. בדרך כלל, היא מתמודדת במשך זמן רב עם התסמינים הפיסיים השונים, בעטיים היא מגיעה לרופא או רופאה גינקולוגיים. אך לא כל הגינקולוגים מומחים בתחום האנדומטריוזיס, ובמקביל לא תמיד המחלה קלה לאבחון. השילוב הזה מוביל לדרך לא פשוטה שעליה לעבור עד לקבלת האבחנה. נשים רבות מעידות כי הרגישו זלזול וחוסר סבלנות מצד הרופא המטפל, אחרות מספרות שהסביבה שידרה להן שהן משוגעות, היסטריות ובכייניות עד שהן עצמן החלו לחשוב שאולי הן אכן מגזימות.

בסופו של דבר, כאשר מגיע האבחון הראשוני, יכולות לעלות שלל תגובות רגשיות, ביניהן הקלה (אני לא משוגעת, יש לזה שם), הלם, כעס (על המצב, על הגוף), תסכול (עקב חוסר אונים), חוסר ביטחון וחוסר וודאות. הידיעה שהמחלה לא ניתנת לריפוי אלא רק לניהול וטיפול יכולה בתורה גם היא להשפיע על המצב הרגשי של האישה.

האישה צריכה ללמוד לחיות עם מחלה כרונית שבחלק מהמקרים פוגעת משמעותית באיכות החיים. המחלה משפיעה על האישה ברמה האישית, הזוגית, החברתית ואף התעסוקתית. כשני שליש מהנשים סובלות מכאבים כרוניים. הכאב יכול להיות חזק עד כדי שיתוק. הרבה פעמים הכאב נמשך שעות עד ימים, מפריע לשינה, גורם לתשישות פיסית ונפשית וחוסר באנרגיה.

ברמה הזוגית, נשים רבות נמנעות מקיום יחסי מין עקב חרדה ונמנעות מקרבה לאור הפחד מהכאב האפשרי. חלקן חוות ירידה בחשק המיני, ירידה בתדירות קיום יחסי מין ופחות הגעה לאורגזמה. מצב זה משפיע לרעה על טיב מערכת היחסים הזוגית ואף עלול להוביל לפירוק הזוגיות.

לאלה מתווסף לעתים גם הרצון להרות וההיריון שמתעכב: בחברה הישראלית, הזהות הנשית קשורה קשר הדוק ליכולת של האישה ללדת ילדים. אימהות היא בסיס להערכה עצמית ומי שאינה עומדת בדרישות התפקיד האימהי עלולה לחוש תחושות נחיתות, כישלון, בושה וכדומה. אצל חלק מהנשים המתמודדות עם אנדומטריוזיס המחלה משפיעה כאמור גם על היכולת להרות, ולעתים הן נאלצות לעבור טיפולי פוריות ממושכים, הגובים מחיר פיסי ונפשי לא פשוט.

נשים שהצליחו להרות וללדת, מתקשות פעמים רבות לתפקד בבית כפי שהיו רוצות. חלקן לא מסוגלות לבצע את מטלות הבית לאור חומרת הכאבים, ולעתים הן אף חסרות סבלנות כלפי ילדיהן. תחושת חוסר המסוגלות מגבירה את תחושת חוסר האונים, חוסר בערך עצמי וכישלון בתפקיד האימהי.

ברמה החברתית נשים אלו עלולות לעמוד בפני בדידות, לאור חוסר הבנה ותמיכה מצד הסביבה. הרבה נשים חשות שהן מתקשות לשוחח עם אחרים על המחלה, שאף אחד לא באמת יכול להבין. חלק מהן מדווחות שאמנם חברים ומשפחה הם מקור לתמיכה, אך עם התקדמות המחלה והחמרת הסימפטומים הן מרגישות חוסר חשק לפגוש חברים ומתחיל להיווצר ריחוק עקב ביטולים חוזרים ונשנים של אירועים מצידן. פעמים רבות הן צריכות להתחשב ביום הספציפי של המחזור לפני קביעת תכניות, לחשוב אם יהיה כאב או לא, אם תוכלנה לתפקד או לא. לעתים עולה צורך לבטל הגעה לאירועים חברתיים בגלל הכאב או בגלל העייפות. לעתים הפחד מהכאב גורם לנשים להימנע מיציאה מהבית מתוך חשש שהכאב יתקוף אותן בפומבי. הכאב עצום, המבוכה והבושה משתלבות בתחושות הכישלון, ויחד מהם מגבירים את חוסר האונים. זהו כדור שלג שלא פשוט לעצור אותו.

גם הפן התעסוקתי נפגע כאשר התשישות הנובעת מהמחלה מובילה לחוסר ריכוז בעבודה, משככי הכאבים מגבילים את סוג העבודה שהאישה יכולה לבחור וכן כמות ימי המחלה שהאישה נאלצת לקחת פוגמת גם היא בתפוקותיה ויכולותיה.

מה יכול לעזור?

הסתגלות למחלה כרונית הנה תהליך לא פשוט הטומן בחובו שינויים קונקרטיים, התנהגותיים וחשיבתיים, הן מצד האישה והן מצד הסביבה הקרובה.

הקשיבי לגוף – הרופא מומחה בתחומו, אבל את מומחית לגופך. הקשיבי לגוף, אל תעמיסי עליו ולחלופין אל תזניחי אותו. שימי לב לאיתותים שהוא שולח ובמידת הצורך עדכני את הרופא.

משאבי התמודדות פנימיים – לכל אחת יש דרכים המסייעות לה ברגעי משבר: איסוף מידע, דמיון מודרך, ציור, תפילה וכדומה. חשוב לזכור מה עוזר לנו ולהשתמש ברגע האמת.

מערכת תמיכה – דווקא בזמנים של כאב, חשוב לתת לאחרים משמעותיים להיות שם בשבילכן. משפחה, חברים וחברות יכולים לסייע בהפגת הבדידות. במידה וחשיפה אינה נוחה לכן, אפשרי למצוא מקום לשיח גם ברשתות החברתיות, עם נשים הנמצאות במצב דומה.

פנייה לגורמים מקצועיים – השילוב בין טיפול לגוף וטיפול לנפש מוביל לתוצאות הטובות ביותר. לטיפול הפסיכולוגי יכולות להיות מטרות רבות, וכמובן שזו "חליפה" המותאמת למידותיה של כל מטופלת, אבל באופן כללי, מטרת העל של הטיפול הנה סיוע בשיפור איכות החיים.

הדבר יכול להתבצע ע"י סיוע באיתור משאבי התמודדות פנימיים, הקניית מיומנויות התמודדות בכדי לתמוך ולהעשיר את רפרטואר המשאבים (למשל מיומנויות שליטה עצמית, טכניקות להפגת מתחים, טכניקות התנהגותיות, שינוי דפוסי חשיבה בלתי סתגלתניים, שיפור מערכות יחסים עם אחרים משמעותיים) ועוד.

לצד אלה מתאפשרת התבוננות בתכנים עמוקים, נגיעה בכאב ועיבוד רגשות הנתפשים כשליליים, המצטברים ומקשים על ההתנהלות היום יומית. הרבה פעמים התחושות שעולות במהלך היום יום יכולות להיתפס כלא לגיטימיות, ועל כן נשארות צפונות בתוך האישה, מה שפעמים רבות גורם להפיכתן למפלצת פנימית שקשה להתמודד איתה. טיפול פסיכולוגי מהסוג הזה יכול לסייע לאישה להכיר את עצמה טוב יותר ואף לצמוח מתוך המשבר אותו היא לא בחרה.

Copyrighted Image

נגישות